Zmena času – Ako upraviť spánok bábätka na letný čas

zmena-casu-easter_hajajbuvaj

Ako to zvládnuť s bábätkom alebo s menším dieťatkom?

V čase, keď píšem tento článok, máme vonku síce krásne jarné počasie, no až tak veľmi sa z neho netešíme. Dôvodom je to, že sa nachádzame práve v období, keď všetci čelíme hrozbe nákazy koronavírusu a s nimi súvisiacimi opatreniami. V súčasnej dobe si viac ako obvykle uvedomujeme, že zdravie je to najdôležitejšie, čo máme a môžeme ho ochrániť veľmi zvláštnym spôsobom, na ktorý nie sme zvyknutí, a to tým, že zostávame doma. Zostávame doma, staráme sa o deti, sme ich učiteľkami, kuchárkami a často krát pri tom musíme aj pracovať. Ak máme doma aj malé bábätko, a čaká nás ešte aj posúvanie ručičiek o hodinu dopredu, tak všetko to skĺbiť, tak sa môže zdať, že to nemusí byť také jednoduché.

Ale ako sa hovorí…všetko zlé je na niečo dobré. A ja verím, že tak bude aj v tomto prípade. Máme pred sebou veľmi ťažké dni, ale spoločne a zodpovedne ich verím zvládneme.

A teraz sa po krátkom úvode k súčasnej situácii dostávam k obsahu môjho príspevku, ktorý sa týka posunu času zo zimného na letný, ktorý nás o chvíľu čaká. V tejto zmene času posúvame hodinky o jednu hodinu dopredu. V súvislosti s bábätkami, alebo malými deťmi je táto zmena skôr vítaná. Zjednodušene povedané, ak by ste neurobili žiadnu zmenu v režime dňa vášho bábätka, tak v podstate sa bude budiť o hodinu neskôr ako zvyčajne 😊. Ak vaše bábo teda vstávalo ráno o 05:30, tak zrazu to bude 06:30 😊 To je tá dobrá správa.

Poradím vám ako pristupovať k tejto zmene, aby ste ju čo najlepšie zvládli. Ponúknem vám tri možnosti:

Možnosť 1: Nemusíte robiť nič 😊

Ak ak nie ste nútení ráno vstávať na presnú hodinu, nemusíte ísť do práce, alebo viesť vaše staršie dieťa do školy/do škôlky, tak nemusíte robiť nič. V tomto prípade teda napríklad, v to ráno, keď sa mení čas, vaše bábo vstane o 07:00 namiesto 06:00. Následne počas dňa môžete na spánky ukladať o hodinu neskôr a teda aj večierku budete mať o hodinu neskôr. Čiže napríklad zvyčajne máte prvý spánok o 10:00, tak po novom to bude o 11:00. Ak máte večierku o 19:00, tak po novom to bude 20:00. Jednoducho necháte čas plynúť tak ako sa zmenil a nebudete robiť nič, ak vám to tak vyhovuje.  Avšak, ak si z časových dôvodov nemôžete dovoliť vstávať o hodinu neskôr, tak sa pozrite na zvyšné dve možnosti.

Možnosť 2: Začnete postupne už o týždeň skôr

Pri bábätkách citlivejších na zmeny odporúčam začať režim meniť v časovom predstihu. To znamená, že so zmenou začnete už o týždeň skôr predtým, ako sa budú posúvať ručičky na hodinách. V praxi to bude vyzerať tak, že budete posúvať režim o 10 minút skôr každý deň, až kým na konci týždňa (a teda dňa, kedy sa bude čas posúvať) dosiahnete posun o celú hodinu skôr.

Tu sú konkrétne kroky: zobudíte vaše bábätko o 10 minút skôr každý deň. Áno viem, toto bude veľmi ťažké 😊 Večierka bude tiež ideálne smerovať k tomu, aby bola o 10 minút každý deň skôr. Ak máte pevný režim denných spánkov, tak jednoducho každý spánok budete ukladať o 10 minút skôr. Ak nemáte pevný režim denných spánkov, ale skôr sa riadite časmi bdenia, tak nasledujte tie isté časy bdenia ako zvyčajne. Na konci týždňa v nedeľu, keď sa čas bude meniť, budete na tom istom čase ako pôvodne 😊.

Tu je príklad: Ak ste vstávali ráno o 07:00, tak počas týždňa to bude každý deň o 10 minút skôr (06:50, 06:40,06:30,06:20,06:10,06:00), no na konci týždňa budete opäť na tom istom čase, teda 07:00.

Možnosť 3: Zmenu spravíte počas víkendu

Ak máte bábätko, ktoré nie je príliš citlivé na zmeny, tak môžete tak spraviť aj cca tri dni pred tým. V tom prípade bude stačiť, ak budete režim posúvať o cca 15-20 minút cca 3 dni pred zmenou času, až sa dostanete ku zmene o celú hodinu. Taktiež to nemusíte robiť vopred, ale stačí, ak to spravíte počas prvých dní po zmene času 😊

To ako budete postupovať je len na vás a každý z nich je úplne v poriadku. Bez ohľadu na to, myslite na to, že je to zmena, ktorá nemusí ísť presne podľa predstáv a podľa vášho plánu. Buďte trpezlivá. Myslíte na to, že bábätko je živá bytosť a nie hodinky 😊 Ak vidíte, že je unavené skôr/neskôr, je to v poriadku. Najlepšie je nasledovať jeho známky únavy, a časom si zvykne.

Ak by to predstavovalo veľký problém, a potrebovali by ste poradiť, nielen so zmenou času, nezabudnite, že som tu pre vás v podobe 15 min. konzultácie zdarma alebo ak je váš problém už väčší a potrebujete ísť viac do hĺbky, ponúkam vám kompletné spánkové poradenstvo.

Martina je mama dvoch krásnych synov, ktorí radi spinkajú. Je taktiež manželka a spánková poradkyňa. Je nesmierne šťastná za každú ďalšiu maminku, za každé ďalšie bábätko, ktorému pomohla spinkať. Spokojné tak nie je len bábätko, ale celá rodina. Lebo dobrý spánok je základom spokojnosti a zdravia v každom veku. Preto spokojne a pokojne hajaj buvaj :)
Komentáře